Rudie's en Irma's op reis

Wat!, Angkor wat

DE plaats om heen te gaan in Cambodja is het kleine stadje Siem Reap wat uitgegroeid is tot de trekpleister van het land en super toeristisch is. Waarom gaat iedereen hier heen dan, vragen de meesten van jullie zich af? Nou, omdat hier het Angkor Wat complex staat, werelds grootste tempelcomplex/stad. Vroeger was het Angkor Wat een stad waarin zich meerdere tempels bevonden, allemaal gebouwd in verschillende stijlen. De woorden Angkor Wat betekenen ´Heilige stad´. Dit tempelcomplex is heel belangrijk voor Cambodja en staat niet voor niks op de nationale vlag afgebeeld. Angkor Wat is gebouwd in de 13de eeuw en behoord tot het Khmer rijk. Een van de allerbelangrijkste rijken van die tijd in Azië. Ondanks dat we de meeste wats tegenwoordig proberen te mijden vanwege onze lichtelijke tempelmoeheid, mochten we Angkor natuurlijk niet overslaan.

In Siem Reap hadden we een kamertje midden in de stad en waren binnen loopafstand van de hotspots. In de stad bevinden zich alleen maar restaurants, hotels, touroperators en souvenirwinkels. Daarnaast wemelt het hier van de tuktuks. Het Angkorcomplex ligt maar 10 kilometer uit de stad van Siem Reap en is dan ook op meerdere manieren te bereiken. Jammer genoeg wordt het huren van een scooter in deze stad niet getolereerd door de politie en mocht je toch een scooter weten te bemachtigen dan wordt je bij één van de vele politiecontroles doorgelicht. Voor menig één blijft dan ook het toeristenbusje, de moto (achterop bij een scooter) of een van de vele tuktuk over. En voor de echte diehards of backpackers de fiets.

Je hebt meerdere dagen nodig om dit complex te bekijken zo groot is het. Daarom kan je een dagkaart, een 3 dagenkaart of een weekkaart kopen. Wij hoopten genoeg te hebben aan 2 dagen dus kochten we een 3 dagenkaart, waar ze 40 dollar per persoon voor durfden te vragen, erg prijzig voor een zo goedkoop land. Op dag 1 zouden we het zogenaamde grote rondje rijden, hierbij hoort ook een tempel die 25 km buiten de stad lag. Omdat dit erg ver weg was en de zon hier behoorlijk heet kan worden, hadden we een tuktuk gevonden die ons de hele dag zou rondrijden. De eerste dag hebben we de tempels; Pre Rup, Banteay Srey, East Mebon, Ta Som, Neak Pean en Preah Khan bezocht. Daarvan is Banteay Srey diegene die verder weg ligt en het juweel van het Angkorcomplex wordt genoemd. Dat komt omdat hier veel beeldhouwwerk in steen is verricht. Dit is heel secuur gedaan en prachtig om te zien. Er kwamen dan ook letterlijk busladingen met toeristen op af. Tijdens onze lunch vertelde onze tuktukchauffeur hoe moeilijk het de meeste mensen wel niet hadden in Cambodja, onder ander door de corruptie. Hij had het ook zwaar en kan niet elke dag genoeg geld verdienen om zijn gezin te voeden.

Naast de Banteay Srey tempel vonden we de Ta Som tempel één van de mooiste tempels van het geheel. Deze tempel was letterlijk door de natuur overgenomen en het leek net alsof je in een Indiana Jones film rondliep. Overal veel mos en zelfs bomen die bovenop de gebouwen groeiden en met hun wortels het hele gebouw overnamen. Tijdens ons bezoek aan deze tempel begon het even te regenen wat de tempel nog imposanter maakte. Het grootste nadeel van alle tempels waren de verkopers. Rondom elk complex stonden veel verkopers die eten, drinken, postcards en allerlei andere souvenirs wilden verkopen. Helaas zijn het meren deel van de souvenirverkopers jonge kinderen, die normaal op school hoorden te zitten. Blijft erg moeilijk om nee te zeggen tegen arme kinderen. We waren aan de eind van de dag behoorlijk uitgeput van de hele dag rond wandelen van tempel naar tempel, vooral in deze erbarmelijke hitte, want ondanks de kleine regenbui koelde het niet af. Gelukkig bracht onze tuktuk (incl. ventilator, ja dat kan zelfs ook) ons naar ons hotel terug. Hier konden we op adem komen voor de volgende dag. We hebben de tuktuk een extra tip gegeven, maar dat hadden we beter niet kunnen doen. Geef niemand extra geld in deze landen! Toen we ´s avonds uit eten gingen liepen we langs de zogenaamde karaokebar in onze straat. Nou is het algemeen bekend dat er in een karaokebar in Azië niet vals gezongen wordt, maar een plek is voor mannen om van bil te gaan met vrouwen, tegen betaling. Wat zagen we daar, de tuktuk die ons die dag rondgereden had. De mannen hier vinden het schijnbaar belangrijker om hun zuur verdiende geld uit te geven bij de hoeren dan aan hun eigen gezin! En dan is ook nog bekend dat ze het vertikken om een condoom te gebruiken, met alle gevolgen van dien. Aziatisch mannen!

De tweede dag Angkor bezoeken hebben we zoals een echte Nederlander betaamt op de fiets gedaan. De fietsen die ze hier verhuren zijn echte barrels vergeleken met de fietsen thuis, maar zolang het fiets is alles oké en worden ze tenminste niet gestolen. Op de fiets konden we het ´korte rondje´doen, in totaal zo´n 25 kilometer. We begonnen met de meest belangrijkste tempel ter wereld, het Angkor Wat. Eindelijk was het zover en konden we dit prachtige gebouw met onze eigen ogen aanschouwen. We moesten een hele lange brug overlopen en kwamen bij de ingang van het gebouw. Rondom het hoofdgebouw staan twee rijen gegraveerde zuilen galerijen met allerlei veldslagverhalen van die tijd. Daarnaast scharrelden er nog enkele apen rond, die duidelijk te veel eten hadden gekregen en een dikke buik hadden waar je u tegen zegt. Maar dit keer hadden we geen ruzie met deze o zo vreedzame dieren. Het op een verhoging liggende hoofdgebouw heeft in totaal 5 torens/stupas, waarvan het reliëf van het beeldhouwwerk al gedeeltelijk door erosie vervaagt is. Zoals we al vaker gezegd hebben is het enigste wat je in een stupa vind enkele Boeddhabeelden, dus ook nu. We durven het eerlijk gezegd niet te zeggen, maar na het zien van tientallen Wats, vonden we Angkor niet een van de aller, allermooiste wats ter wereld. Zelfs Ta Som was veel mooier. Wel was Angkor erg imposant om te zien, maar verder… Na dit spektakel waar zeeën van toeristen over de hele wereld op af komen, zijn we na Angkor Tom gegaan. Dit was een stad waar vroeger meer dan een miljoen mensen woonden, terwijl destijds in London maar 50.000 woonden (LP). Erg groot deed het niet aan en het zal in die tijd wel een grote puinhoop geweest zijn.

Een van de mooiste tempel binnen Angkor Tom was het Bayon. Dit is een tempel met veel gebeeldhouwde gezichten, 216 grote gezichten om exact te zijn. Al deze gezichten kijken je aan terwijl je door de tempel loopt en dat voelt een beetje ongemakkelijk. Maar de tempel is erg leuk om doorheen te wandelen en is gelukkig niet zo druk als Angkor Wat. Daarna zijn we verder gefietst naar Ta Keo en Ta Prohm. Ta Prohm is bekend van de film Tomb Raider met Angelina Jolie, de film gebaseerd op het computerspelletje met cupje DD. Ta Prohm is ook een tempel die gedeeltelijk opgenomen is door de natuur. Er waren erg veel toeristen aanwezig, waardoor het minder romantisch werd en we hebben ons zo als gewoonlijk in Azië zitten te irriteren aan de Chinezen/Koreanen die altijd in de weg lopen. Na weer een dag gevuld te hebben, zijn wij uit eten gegaan bij een echt Duits restaurantje. Hier konden we daadwerkelijk een zigeunerschnitzel eten met bratkartoffeln. Heerlijk na al dat rijst. Na een paar dagen waren we het zat in Siem Reap en was het tijd om verder te gaan richting onze laatste strandvakantie. Wij zijn ook zo zielig.

Bernadet

Volgens mij kunnen jullie nu geen wats en boedhabeelden meer zien! In elk verhaal komen ze wel voor.
En moeten we nu medelijden met jullie hebben omdat jullie zo zielig zijn? Komt zeker doordat het de laatste week wordt voor jullie.